۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

تهدید جدی محیط زیست خلیج فارس با توسعه  فعالیت‌های اقتصادی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به بهره برداری بی‌رویه از ذخایر آبزی و کاهش تولید در اکوسیستم‌های دریایی، مخاطرات ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در نواحی ساحلی و تخریب اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی در اثر تغییرات اقلیمی و ورود آلودگی‌ها را از جمله مهمترین مشکلات محیط زیست دریایی و ساحلی هرمزگان اعلام کرد.
کد خبر: ۹۲۴۲۹

 

تهدید جدی محیط زیست خلیج فارس با توسعه  فعالیت‌های اقتصادی

حبیب مسیحی تازیانی در گفتگو با خبرنگار مانا تخریب زیستگاه‌ها به دلیل خشکسالی، آتش سوزی و عدم امکان بازیابی و احیای طبیعی آن به دلیل شرایط آب و هوایی را یکی از مهمترین چالش‌های زیست‌محیطی استان هرمزگان اعلام کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی در بخش کارشناسی و بحران آب ناشی از عدم رعایت الگوی مصرف و ایجاد دشت‌های بحرانی از دیگر چالش‌های مهم استان محسوب می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه به افزایش سطح مناطق تالابی در معرض خطر استان به دلیل عدم رعایت حق‌آبه تالاب‌ها و فرسایش‌های شدید آبی و بادی اشاره کرد و بر سند‌دار کردن تالاب‌ها توسط وزارت نیرو تأکید کرد.

وی همچنین ناکارآمدی تأسیسات و تجهیزات در جهت رفع آلودگی زیست محیطی به ویژه شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و پساب‌های شهری و نیز آلودگی‌های ناشی از زباله و مواد زئد را نیز از دیگر مشکلات محیط زیست استان هرمزگان اعلام کرد.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان هرمزگان، تخصیص اندک منابع از سوی وزارت نیرو در اجرای سیستم‌های پساب شهری در استان به ویژه شهر‌های ساحلی، سبب عدم حصول نتیجه در موضوع مدیریت فاضلاب‌های شهری شده است.

مسیحی تازیانی در ادامه بیان داشت: مخاطرات ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در نواحی ساحلی و تخریب اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی در اثر تغییرات اقلیمی و ورود آلودگی‌ها نیز از جمله مهمترین مشکلات محیط زیست دریایی و ساحلی هرمزگان است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان در ادامه گفته‌های خود  یادآور شد:  بهره برداری بی رویه از ذخایر آبزی و کاهش تولید در اکوسیستم‌های دریایی در خلیج فارس  نیز از دیگر مشکلات محیط زیست دریایی هرمزگان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: نصب و راه اندازی سه ایستگاه ثابت سنجش ذرات محیطی در بندر‌عباس، بندر خمیر و جاسک، پیگیری و انجام طرح‌های جامع پسماند در ۱۷ شهر ساحلی استان و همکاری با تیم جائیکا در مطالعه طرح حفاظت از اکوسیستم‌های ساحلی از جمله اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی استان بوده است.

مسیحی تازیانی به پیگیری برای ثبت شهر بندر خمیر به عنوان اولین شهر تالابی کشور اشاره کرده و گفت: احداث و راه اندازی مرکز حفاظت و پایش تالابی گز و حرا در شهرستان سیریک و پاسگاه محیط بانی ساحلی تیاب در شهرستان میناب از دیگر اقدامات صورت گرفته به منظور حفاظت محیط زیست ساحلی و تالابی بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، همچنین از پیگیری و انعقاد موافقت نامه صندوق محیط زیست و شرکت نفت ستاره خلیج فارس جهت ارتقای سطح حفاظتی مناطق شهرستان بندر‌عباس و تامین آب مورد نیاز به حیات وحش گنو خبر داد.

وی با اشاره به وجود دو اکوسیستم بزرگ خشکی و آبی در استان هرمزگان و وسعت آن از شرق تا غرب و جزایر خلیج فارس بر ضرورت استخدام نیرو‌های کارشناس و نیز افزایش اعتبارات لازم جهت ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و ارتقای عملکرد در بخش پایش مستمر تاکید کرد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان در خاتمه سخنان خود عدم مدیریت اصولی پسماند‌های شهری به دلیل عدم وجود مدیریت واحد در دستگاه‌های اجرایی متولی به عنوان دغدغه اصلی، ایجاد مراکز بازیافت و تولید انرژی متمرکز در استان‌های کوچک و مراکز مناسب در استان‌های بزرگ و نیز عدم مدیریت فاضلاب‌های شهری در استان‌های ساحلی به دلیل عدم توجه به حساسیت منابع پذیرنده را اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیست کشور اعلام کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار